Menu Sluit menu

school giso

MultiDisciplinary

ArchitectureStudio

Project

school giso

Get the details Hide

opdrachtgever

AG real estate - scholen van morgen

Architectuur

ebtca architecten bvba - plaza bvba (talud cvba)

stabiliteit

stubeco bvba

techniek

herelixka nv

akoestiek

d2s nv

energie

K 24 / E 58

aannemers

valens sa

fotografie

Dennis De Smet

video

FX productions

giso

BAKEN

Het GISO te Machelen is een kleine nijverheidsschool op een helling (vallei van de woluwe), met een panoramisch uitzicht op het dorp. Deze troef ligt aan de basis van het ontwerp; het feit dat het perceel wat ‘verborgen’ is gelegen wordt door de specifieke inplanting van het ontwerp een baken voor de omgeving. Het zware bouwprogramma vertaalt zich in een dense volumetrie die een kwalitatieve groenruimte vrijwaart.

#
#

KNELPUNTBEROEP

De technische school voor knelpuntberoepen krijgt een nieuwe identiteit. Op zoek naar de optimale oriëntatie in functie van het daglicht- en zonlichtbeheersing, ontwikkelt de noord-zuid as zich tot de ruggengraat van het gebouw. De grote niveauverschillen worden opgevangen in een sokkel die opgaat in zijn omgeving zodat enkel de toren uitkijkt op de vallei en een ‘baken’ in het landschap vormt. Dit compacte & ondergronds bouwen geeft niet alleen een energetische meerwaarde, extra ruimte voor groenaanleg, maar ook door de programmatorische scheiding van de lawaaierige praktijkruimtes (in de deels ingegraven sokkel) en de klassen (in het torenvolume) vermijden we onnodige extra isolatiekosten.

#

CIRCULATIE

De compactheid van de circulatie vermijdt bovendien lange gangen zodat de oppervlakte aan klaslokalen kan worden geoptimaliseerd. De mogelijkheid wordt in het ontwerp geboden om verschillende delen van de schoolinfrastructuur publiek te stellen voor de buurtbewoners. Door een bewuste configuratie van deze buitenschoolse functies wordt het gebouw tevens lokaal ingebed waarbij de ‘sociale duurzaamheid’ wordt bevorderd. De bouwsite ligt immers middenin een woongebied nabij het centrum en zal hierdoor een breed gebruik kennen. De school kiest hier zelf hoe ver zij haar interactie met de omgeving wil aangaan.

PATIO

De mogelijkheid wordt in het ontwerp geboden om verschillende delen van de schoolinfrastructuur publiek te stellen De patio aan de inkomzone fungeert hier als semi-publieke zone die al dan niet volledig kan worden afgesloten (en beschermd oa tegen mogelijk vandalisme). Zij ligt in het midden, zowel horizontaal als vertikaal (op tussenniveau), van de groene publieke buffer. Alle voorrang is gegeven aan voetgangers en fietsers en de bereikbaarheid voor rolstoelgebruikers. Het zware verkeer van leveringen van ateliers en polyvalente zaal wordt verbannen naar de westelijke kant van het gebouw waar ook de nodige ruimte wordt gegeven om de nodige buitenopslag van materiaal met manoeuvreerruimte uit het oog te onttrekken dankzij het natuurlijk reliëf van het terrein.

Badend in het groen worden de zwakke weggebruikers begeleid naar de inkom die zich op niveau van de Zaventemsesteenweg bevindt, hier situeert zich eveneens de vergader- auditoriumruimte. Deze ruimte kan makkelijk worden onderverhuurd zonder hiervoor het gehele gebouw te moeten belasten. De aangrenzende dakspeelplaats voorziet het geheel van de nodige buitenruimte waar naar hartelust kan worden ge-skate, gesport of gewoon gelummeld ieder met zijn territorium dankzij de opsplitsing in twee delen met een overdekte verbinding tpv de inkomzone. Een meer intiemer gedeelte aan de noordkant of een groot werkelijk ‘panoramisch terras’ op het zuiden voorziet de leerlingen elk van ‘hun' plek.

#
#
#

MATERIALEN

Alle wanden worden uitgevoerd als zichtbeton of zichtmetselwerk, hetgeen weinig of geen onderhoud vraagt. Plaatselijk worden tactiele materialen geintegreerd zoals natuurlijk houten handgrepen, houten binnenschrijnwerk en houten werktafels. Het kleurenpalet is beheerst waarbij voornamelijk de natuurlijke kleuren overheersen. 

#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#
#